Kanalıma Hoşgeldiniz!

Internet’in insanın kırılganlıklarını böylesine görünür kılma gücü akılalmaz. Sunduğu benzersiz altyapılar ve imkanlarla insanoğlunun hassas noktalarını öyle bir gıdıklıyor ki, her yeni icat bir ton sosyal gariplik ortaya döküyor. Şimdilerde gözüme takılanı ise ‘deneyim paylaşma’ neferleri ve ürettikleri içerikler. Bunun başlangıcı sanırım uzman.tv olmalı. En azından benim yakaladığım kadarıyla. Ama uzman.tv’nin tonu daha bir didaktik, hedefi daha bir fayda odaklıydı. Tarz olarak içerik, daha çok tarifler etrafında dönüyordu. Benim gözüme takılan deneyim paylaşımcıları içinde de bu ton ve amaçla hareket edenler olsa da, (en iyi örnek makyaj vlogger’ları herhalde) bir kesim var ki ego tatmini, kendini önemli hissetmek ve kolay yoldan para kazanmak üçlemesini ana motivasyon edinip son derece boş ve yapay içerikler üretip adeta bir büyük dijital çöplük yaratıyorlar.

Paylaşılan deneyim ölçülebilir metrikler içinde kaldığı sürece faydalı olabiliyor. Ne, nerede, nasıl, ne kadar, ne sürede gibi sorulara cevap bulabiliyorsanız “Yaşasın Internet!” duygusu her yeri kaplıyor. Ama iş ölçülemeyen ve subjektif sallamalara dönüştüğünde işte orada yüzyılımızın en zorlayıcı sorunu ‘dezenformasyon’ ile karşı karşıyayız demek oluyor.

Gözüm bunlara takılırken, bir anda şeytan dürttü ve Google’da ‘Londra’da yaşamak’ diye arayasım geldi. Sanırım, bilginin doğruluğunu ve güvenilirliğini en güzel test etme yolu, hali hazırda bildiğin veya tecrübe ettiğin şeyi zevk olsun diye internette aramaktan geçiyor. Ben gezi blogları beklerken karşıma tonlarca video çıkmasına önce bir hayret ettim. Sonra aklıma herkesin kanal düşkünlüğü geldi. Sonra başladım kanalları gezmeye. Daha ilk videosunu yayınlarken bile takipçilerine seslenenler, 3 gün video yüklemedi diye dakikalarca açıklama yapma ihtiyacı hissedenler, videolarda Cem Yılmaz’ın tabiriyle ‘kırık bir Türkçe’ konuşup videonun başlığını İngilizce yazanlar, en kötü/en iyi listeleri yapıp kaynak olarak da “bunlar sadece benim düşüncelerim değil, arkadaşlarım Ahmet ve Ayşe’ye de sordum” diyerek argümanını kuvvetlendirenler, üşenmeyip bir saat supermarket gezip her bir reyonu tek tek çekip fiyatları paylaşanlar (keşke biri hatırlatsaymış bütün bu marketlerin online satış kanallarını ve web sayfalarını) ve daha nice nice saçmalık.

Hemen hemen bütün videolarda da çekim yapan kişi (nam-ı diğer kanal sahibi) takipçilerinden aldığı sorulara atıflar yapıp, en çok sorulan soruları gruplayarak yanıtlama derdine düşüyor.

Ama özünde mesele hiç de bunlarla alakalıymış gibi durmuyor. Mesele daha çok, takip ediliyorum, merak ediliyorum, kitlelere ulaşıyorum, insanları etkiliyorum hissi üzerinden “demek ki önemli ve değerliyim” sonucunu çıkartacak dijital kanıtlar üretmekmiş gibi duruyor.

Halbuki üretilen çıktının yavanlığı ve samimiyetsizliği, kişinin kendi özünde yatan değeri ve önemi düşürmesinden başka bir işe yaramıyor. Ama ne yazık ki tutturanlar kanaldan para kazanmaya da başlayıp sonunda film veya kitapla sonuçlanabilecek şöhret fenomen dünyasının basamaklarını teker teker tırmanmaya başlıyorlar. Değişmeyen tek şey çıktılarının yavanlığı oluyor ki, içerik çöplüğü hızla büyümeye devam etmiş oluyor.

Bu içeriklerin bana hatırlattığı bir başka şey daha oldu. Ben bir konuda karar alırken  başkalarının fikirlerini kalın filtrelerle dinlerim, söylediklerinin ne kadarı objektif, ne kadarı kendi algılarının, geçmişlerinin veya yaşadıklarının izlerini taşıyor ince ince elemeye çalışırım. Bunun ne kadar elzem bir özellik olduğunu kanal sahibi paylaşım neferleri bir kez daha hatırlattı.

Sonuç olarak, herhangi bir şeyi yaşamanın ne demek olduğunu öğrenmemizin yolu ne yazık ki bu videoları izlemek değil, o şey herneyse onu hayata geçirmemiz. Öncesinde yapılan araştırmalar, edinilen bilgiler o deneyimi hayata geçirip geçirmemek konusunda karar vermek için kullanılabilir, ancak deneyimin kendisinin nasıl olacağı yaşanmadan bilinemez. Ve unutmamak lazım ki”aynı suda iki kere yıkanılmaz”. Yani her tecrübemiz bir başka tekil ve özgün yaşantı olacaktır hayatımızda.

 

 

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s